Airco in vliegtuig
Airconditioning en de hoogte van het vliegtuig zorgen voor de bekende droge lucht in het vliegtuig. Naarmate het vliegtuig stijgt, dalen buitentemperatuur en luchtdruk.
De airconditioning in het vliegtuig zorgt ervoor dat wij in een vliegtuig overleven. Als buitentemperatuur en luchtdruk in het vliegtuig hetzelfde zouden zijn als buiten, is het onmogelijk dat de mens dit overleeft. Dat komt door de volgende aspecten:
- op 13 kilometer hoogte is de buitenluchttemperatuur gedaald tot -55 graden Celsius;
- de luchtdruk buiten is op dezelfde hoogte gedaald naar 250 millibar. Uit deze hoeveelheid lucht kan de mens slechts een kwart van de zuurstof halen die hij/zij nodig heeft om te leven.
De druk in het vliegtuig houdt men boven de 700 millibar (hPa). Dat doet men door alle deuren en ramen te sluiten. Ook worden alle openingen naar buiten afgesloten met rubber. De 700 millibar is de minimale luchtdruk waarop de longen nog goed functioneren. Dit is bij een hoogte van drie kilometer. Boven de stoelen komt de lucht uit de airco het vliegtuig in. Om ervoor te zorgen dat de lucht ook nog weg kan is er aan de onderkant van de romp van het vliegtuig een klep gebouwd. Via de onderkant van de cabinevloer verlaat de lucht het vliegtuig.
Pneumatisch systeem vliegtuig
De lucht voor de airco levert het pneumatische systeem in het vliegtuig. De set motoren die deze lucht levert, heet de Auxilliary Power Unit, oftewel de APU. De APU zet men voor veel verschillende zaken in bij het vliegtuig. De meest belangrijke taak is het leveren van de energie voor het starten van de hoofdmotoren.
De temperatuur van de lucht die het pneumatische systeem in het vliegtuig levert, is maar liefst 200 graden Celsius. Zoals u zich kunt voorstellen, dient men deze lucht daarom eerst te koelen en dient men de luchtvochtigheid aan te passen. Lees meer over luchtvochtigheid en welke temperatuur als ideale waarde geldt voor de mens.
Oorpijn tijdens vliegen
Als u weleens vliegt dan kent u vast het onaangename gevoel in uw oren bij het stijgen of het dalen van het vliegtuig: alsof u in de bergen rijdt!
Deze oorpijn tijdens het vliegen hebben veel mensen vooral net nadat het vliegtuig begint te dalen. En nog eens extra als u verkouden bent! Dat ligt aan het binnenoor.
Oren klaren
Uw oor bestaat uit een buiten- en een binnenoor. Het trommelvlies scheidt deze beiden van elkaar. Als het vliegtuig stijgt, dan wordt de luchtdruk in het vliegtuig flink minder. Het binnenoor geeft dan via de Buis van Eustachius lucht af. Op die manier ontlast het oor zich en voorkomt zo dat het trommelvlies naar buiten drukt. Uiteindelijk is de druk in het vliegtuig gelijk aan uw binnenoor. Als de daling dan wordt ingezet, stijgt de luchtdruk langzaam. Die druk dient het binnenoor via de Buis van Eustachius langzaam binnen te laten. Dus in plaats van lucht af te geven, moet er weer lucht binnengelaten worden. Dat heet het klaren van uw oren. Als u bijvoorbeeld duikt, dient u dit ook te doen. De slijmvliezen bemoeilijken dit proces. Als u verkouden bent, zijn uw slijmvliezen gezwollen, wat het klaren nog moeilijker maakt.
Een oplossing is gapen, kauwgom kauwen of drinken. Hierdoor bewegen de slijmvliezen en kan er makkelijker lucht achter het trommelvlies komen.
Mochten al deze trucjes niet helpen omdat u bijvoorbeeld te verkouden bent, dan is een ontzwellende neusspray een oplossing. Ook is er de mogelijkheid om Earplanes aan te schaffen. Dit zijn oorpluggen die de druk regelen in uw oor tijdens het vliegen als u hier zelf moeite mee heeft door bijvoorbeeld een verkoudheid.
Droge ogen
Mogelijk zorgt de droge lucht in het vliegtuig vanwege de airco ervoor dat u erg last van uw ogen krijgt. Uw ogen voelen dan droog aan en prikken. De lucht zorgt er namelijk voor dat de oogslijmvliezen uitdrogen. Vooral als u lenzen heeft, helpt een fysiologisch serum uitdroging tegen te gaan.
Lees meer over auto airco.
Ga terug naar het vorige menu: airco in voertuigen.
Ga terug naar het hoofdmenu: airco-klimaatbeheer.net